The War of the World”,Niall Ferguson).             

 

Résultat de recherche d'images pour "The War of the World",Niall Ferguson)."

ცენტრალური პარადოქსი :თანამედროვეობა არის უპრეცენტო, უმაგალითო პროგრესი და უპრეცენდენტო, უმაგალითო გამხეცება ერთდროულად.მეოცე საუკუნე იყო “სიძულვილის საუკუნე”. მთელ მსოფლიოში ადამიანები გააფთრებით ესხმოდნენ თავს მეზობლებს.  ადამიანობის დაკარგვა იქცა ჩვეულებრივ მოვლენად:

 

ფერგიუსონი აღწერს სიძულვილით პერიოდულად დაგლეჯილი დასავლეთის ისტორიას. ის აღიარებს რომ იოლია დასავლეთის და აღმოსავლეთის სამხედრო შეჯახების წარმოდგენა, მაგრამ ინარჩუნებს ფრთხილ ოპტიმიზმს და ფიქრობს რომ 21-ე საუკუნის ეროვნული სახელმწიფოები მოახერხებენ სრულმასშტაბიანი ომის თავიდან აცილებას. 

 

Niall Fergusson’s most important book to date-a revolutionary reinterpretation of the modern era that resolves its central paradox: why unprecedented progress coincided with unprecedented violence and why the seeming triumph of the West bore the seeds of its undoing.

The War of the World: Twentieth-Century Conflict and the Descent of the West

პიკასო არაადამიანობის ორგიად ქცეული საუკუნის შვილი.
ეხლახანს გამოვიდა  ნაიელ ფერგიუსონის წიგნი მსოფლიოს ომი (“The War of the World”,Niall Ferguson).

ფერგიუსონი აღწერს სიძულვილით პერიოდულად დაგლეჯილი დასავლეთის ისტორიას. ის აღიარებს რომ იოლია დასავლეთის და აღმოსავლეთის სამხედრო შეჯახების წარმოდგენა, მაგრამ ინარჩუნებს ფრთხილ ოპტიმიზმს და ფიქრობს რომ 21-ე საუკუნის ეროვნული სახელმწიფოები მოახერხებენ სრულმასშტაბიანი ომის თავიდან აცილებას.

მისი აზრით ამერიკის შეერთებული შტატების ულაპარაკო უპირატესობა 1990-ან წლებში კარგი იყო იმიტომ რომ მან შესაძლებელი გახადა მსოფლიოს სხვა  ნაწილებში ძალადობის შეკავება. სამხედრო კონფლიქტების დაძაბულობა დღეს ყველაზე დაბლაა 1950-ანი წლების დასასრულის შემდეგ.

ფერგიუსონს თითქოს სჯერა იმისა რომ ძლიერ ქვეყნებს //აშშ-ს და, მომავალში ალბათ ჩინეთს// შეუძლიათ ნაკლებად სტაბილურების ვნებების გაკონტროლება.

ფერგიუსონი არ აცხადებს პრეტენზიას მთელი საუკუნის ისტორიის დაწერაზე. ის ძირითად აქცენტს აკეთებს 1904-1953 წლებზე // 1904 წელს იაპონია გახდა პირველი აზიური სახელმწიფო რომელმაც შესძლო ევროპული სახელმწიფოს დამარცხება და 1953 წელს დამთავრდა ომი კორეაში//.

ფერგიუსონი ყველაზე დამაჯერებელია საშინელ 1914-1918 წლებზე ლაპარაკისას.
მისი თქმით უნდა გვახსოვდეს რომ 1914 წლამდე ვითარება შედარებით მშვიდობიანი იყო. სულ მცირე ევროპაში გასულ საუკუნეში მოხდა სულ 21 დიდი ომი. ამ კონტექსტში გასაგებია ის თუ რატომ ვერ დაინახა ბრიტანული ელიტის მრავალმა წარმომადგენელმა პირველი მსოფლიო ომის მოახლოება. ისინი უსაფუძვლოდ დარწმუნებულები იყვნენ ბრიტანეთის იმპერიულ ძლიერებაში. მათ ეგონათ რომ უდიდეს იმპერიას ჰქონდა გლობალური კრიზისის თავიდან აცილების ძალა.

ისინი ცდებოდნენ. ომების თავიდან არიდების ნაცვლად იმპერიები კვებავდნენ მათ. სასაკლაოთა მოსაწყობად იმპერიებს სჭირდებოდათ კოლონიების მიერ მიწოდებული რეკრუტები, გაწვეულები და იძულებითი შრომა. ბოლოს და ბოლოს გერმანელ ჯარისკაცთა საბრძოლო სულისკვეთება მკვეთრად დაეცა. ისინი მასიურად ბარდებოდნენ ტყვედ და ომი ჩიხში შევიდა.

ამასობაში კი მოისპო მთელი თაობა.

პირველი მსოფლიო ომის ჩრდილი ეცემა მთელ მეოცე საუკუნეს, მაგრამ ფერგიუსონის თქმით კიდევ უფრო გადამწყვეტი იყო მომდევნო ომი.
          
მეორე მსოფლიო ომმა არნახულ ზღვრამდე მიიყვანა ტოტალური ომის ცნება.
              
მისი ძირითადი მსხვერპლები იყვნენ მშვიდობიანი მცხოვრებლები. 1914-1918 წლების კონფლიქტში სამოქალაქო პირებზე მოდიოდა დანაკარგის 5 პროცენტი. 1939-45 წლების კონფლიქტში მათი წილი უდრიდა 66 პროცენტს.
               
ჯარისკაცებზე გაცილებით უფრო მეტი მშვიდობიანი ადამიანი დაიღუპა ბელგიაში, უნგრეთში, საბერძნეთში, ჩინეთში, ნიდერლანდებში, ნორვეგიაში,
პოლონეთში, საბჭოთა კავშირში, საფრანგეთში და იუგოსლავიაში.
             
დაუნდობლად ჟლეტდნენ უდანაშაულოებს.

ორმა მსოფლიო ომმა კაცობრიობა ღორღის დონეზე დასცა ჰოლოკოსტმა ამ ღორღსაც წაართვა აზრი. შემდეგ გაჩნდა ბირთვული მოსპობის საშიშროება.

კაცობრიობამ თავისთვის შეიქმნა ტანჯვის ისეთი სამყარო რომლის ფონზეც გაუფასურდა მთელი წარსული. როგორ გახდა ეს შესაძლებელი?
              
ფერგიუსონის პასუხი მისი წიგნის ქვესათაურშია. მეოცე საუკუნე იყო “სიძულვილის საუკუნე”.
            
მთელ მსოფლიოში ადამიანები გააფთრებით ესხმოდნენ თავს მეზობლებს.  ადამიანობის დაკარგვა იქცა ჩვეულებრივ მოვლენად:
           
ადამიანებს საშინელი სისწრაფით აცხადებდნენ უცხო არსებებად. 1912-1913 წლების სომეხთა გენოციდის დროს თურქებმა სომხები გამოაცხადეს “ძაღლების საკვებად”.  1938 წელს ნანკინში შესული იაპონელი ჯარისკაცები ადამიანებად არ თვლიდნენ მათ მიერ გაუპატიურებულ 20 000 ჩინელ ქალს. ერთი ჯარისკაცი ყვებოდა რომ მათ არ სცხვენოდათ. არავითარი დანაშაული.
         
შეთანხმდნენ რომ მტერი არაა ადამიანი და ჩათვალეს რომ ყველაფერი დაშვებულია. 
            
ფერგიუსონი ღრმად იკვლევს ამ არაადამიანობის ორგიას. ისტორიაზე საუბრისას ეს სარწმუნო აღწერაა, თუმცა ცოტა ახალს გვეუბნება. 
           
ის დიდ ანალიტიკურ წონას ანიჭებს სიძულვილის ცნებას და ეყრდნობა აზრს რომლის თანახმადაც სიძულვილი არის კაცობრიობის  ერთ-ერთი თანდაყოლილი ინსტინქტი.  
           
მისი თქმით ცივილიზებული საზოგადოება თრგუნავს მისწრაფებას ძალადობისკენ და მკვლელობისკენ, მაგრამ ამოფრქვევის შემთხვევაში ინსტინქტი აოხრებს ყველაფერს. 
               
მნიშვნელოვანი ფაქტორი აქ არის ეკონომიკური არასტაბილურობა.
             
ფერგიუსონის აზრით  მტრების წინააღმდეგ მიმართულ სექსუალურ ძალადობას შთააგონებს ეროტიული, თუმცა სადისტური ფანტაზიები, ისევე როგორც “ელიმინაციური რასიზმი”. სისხლის წყურვილი განუყოფელია გაუპატიურებისგან.

Niall Ferguson is a senior fellow at the Hoover Institution at Stanford University, former Laurence A. Tisch Professor of History at Harvard University and current senior fellow at the Center for European Studies at Harvard University, a visiting professor at Tsinghua University, Beijing, and founder and managing director of advisory firm Greenmantle LLC. The author of 14 books, Ferguson is writing a life of Henry Kissinger, the first volume of which–Kissinger, 1923-1968: The Idealist–has just been published to critical acclaim. “The World’s Banker: The History of the House of Rothschild” won the Wadsworth Prize for Business History. Other titles include “Civilization: The West and the Rest,” “The Great Degeneration: How Institutions Decay and Economies Die” and “High Financier: The Lives and Time of Siegmund Warburg.” Ferguson’s six-part PBS television series, “The Ascent of Money: A Financial History of the World,” based on his best-seller, won an International Emmy for best documentary in 2009. “Civilization” was also made into a documentary series. Ferguson is a recipient of the Benjamin Franklin Award for Public Service as well as other honors.

 

Niall Fergusson’s most important book to date-a revolutionary reinterpretation of the modern era that resolves its central paradox: why unprecedented progress coincided with unprecedented violence and why the seeming triumph of the West bore the seeds of its undoing.

From the conflicts that presaged the First World War to the aftershocks of the cold war, the twentieth century was by far the bloodiest in all of human history. How can we explain the astonishing scale and intensity of its violence when, thanks to the advances of science and economics, most people were better off than ever before-eating better, growing taller, and living longer? Wherever one looked, the world in 1900 offered the happy prospect of ever-greater interconnection. Why, then, did global progress descend into internecine war and genocide? Drawing on a pioneering combination of history, economics, and evolutionary theory, Niall Ferguson-one of Timemagazine’s “100 Most Influential People”-masterfully examines what he calls the age of hatred and sets out to explain what went wrong with modernity.

On a quest that takes him from the Siberian steppe to the plains of Poland, from the streets of Sarajevo to the beaches of Okinawa, Ferguson reveals an age turned upside down by economic volatility, multicultural communities torn apart by the irregularities of boom and bust, an era poisoned by the idea of irreconcilable racial differences, and a struggle between decaying old empires and predatory new states. Who won the war of the world? We tend to assume it was the West. Some even talk of the American century. But for Ferguson, the biggest upshot of twentieth-century upheaval was the decline of Western dominance over Asia.

A work of revelatory interpretive power, The War of the World is Niall Ferguson’s masterwork.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s