იზრაელიც დემოკრატიაა

 

იზრაელში პატივს სცემენ მორწმუნე, რელიგიურ  ადამიანებსაც და არა მარტო ტრანსსექსუალებს და გოგიაგვახარიებს, იზრაელი კი დემოკრატიული ქვეყანაა., 2015 წლის. 31. იანვარი, Les Crises
 
იზრაელში Charlie Hebdo-ს ნაირ მაიმუნობას და მასხარაობას არც ექნებოდა არსებობის უფლება, Ido Amin
საფრანგეთში გამოთქმის. და გამოხატვის თავისუფლება ითვლება საყოველთაო, უნივერსალურ უფლებად, იზრაელის ერთი კანონი კი კრძალავს. „ რელიგიურ გრძნობათა შეურაცხყობას „ //une loi israélienne interdit “d’offenser les sensibilités religieuses”.
 
ანუ იღადავე რაზეც გინდა, ჯღაბნე რაც გინდა ოღონდ არ აიგდო მასხრად ის რაც სხვისთვის, მეზობლისთვის ძვირფასია.

Par Ido Amin, HAARETZ

Charlie Hebdo-ს პირველი პლანის კარიკატურისტი Georges Wolinski, იყო პარიზში ტერორისტული თავდასხმის დროს მოკლულთა შორის. ის იყო ჩემი ერთ-ერთი კულტურული გმირი როდესაც დავიწყე.

არც სუპერმენი, არც ჩარლი ბრაუნი, არც ასტერიქსი თუ „ ტინტინის თავგადასავლები არ მეუბნებოდნენ იმდენს რამდენსაც მეუბნებოდნენ ამ ნახევრად პოლონელი-ნახევრად ტუნისელი ებრაელის შავ-თეთრი ჩანახატები მათი დაჯღანული და გაზვიადებული სიფათებით რ`მლებიც ავლენდნენ მათ ბნელ მისწრაფებებს. 

ეს მხატველი იყო ანარქისტი რომელიც წიხლებს ურტყავდა ყველა წმინდა ძროხას.

მან თავისი ფანქრით შეურაცხყოფა მიაყენა ყველა მორწმუნეს, ყველა მორწმუნე დაამცირა და აბუჩად აიგდო. 

მისი პოზიცია მისი მკითხველების მიმართ შემდეგი იყო :

არ მოგწონთ? მაშ ნუ კითხულობთ!  და თუ გინდათ სამაგიეროდ ჩემი მასხრად აგდება ამიგდეთ მასხრად, არ გაგასამართლებთ.

Charlie Hebdo-ში მოწყობილი საშინელი სასაკლაოს და მერე ებრაულ სუპერმარკეტში მკვლელობების შემდეგ ადამიანები შეწუხდნენ საფრანგეთში ებრაელთა ბედის გამო. 

იქნებ დადგა. იზრაელში გადასახლების დრო. როგორც საფრანგეთის ებრაელებს უთხრა იზრაელის პრემიერ მინისტრმა ბენჟამინ ნეტანიაჰუმ ტულუზის სკოლაში მკვლელობის შემდეგ ?

და რაც უფრო ადრე მით უკეთესი ! მაგრამ ვოლინსკი რომ წასულიყო იზრაელში Charlie Hebdo-ს დასაარსებლად  მას უსიამოვნებები შეხვდებოდა.

საფრანგეთსი გამოხატვის, აზრის გამოთქმის უფლება ითვლება საყოველთაო-უნივერსალურ უფლებად. მაშინ როდესაც იზრაელში გაზეთი რომელიც მასხრად და აბუჩად იგდებს იმას რაც სხვისთვის წმინდაა უბრალოდ ვერ იარსებებდა იმიტომ კანონები კრძალავს „ რელიგიურ გრძნობათა შეურაცხყოფას „.

იმ წლებში როდესაც მხატვარი ვიყავი მე ამგარიში უნდა გამეწია კანონებისთვის რომლებიც გარკვეულ საზღვრებს უწესებს პრესას იზრაელში.

მაგრამ კანონი რელიგიური გრძნობების შეურაცხყოფის წინააღმდეგ არაა კანონი რასიზმის, უხამსობის თუ ცილისწამების წინააღმდეგ ამისთვის სხვა კანონები არსებობს.

რელიგიური გრძნობების შეურაცხყოფის ამკრძალავი კანონი სპეციფიური, დრაკონული, ნამდვილად ვოლინსკის და მისნაირთა წინააღმდეგ მიმართული კანონია.

ეს კანონი კრძალავს მოსეს, იესოს და მუჰამედის დახატვას ისე რომ მორწმუნეებმა თავი შეურაცხყოფილად და დამცირებულად იგრძნონ.

მე თავისუფლად ვგრძნობდი თავს და დავხატე კარიკატურა რაღაც ჩემი აზრით რბილად რომ ვთქვათ უცნაურ ებრაულ,რელიგიასთან დაკავშირებულ ჩვეულებაზე.

და იზრაელის პოლიციის. მინისტრმა ჩემი ნახატი შეადარა ნაცისტური გაზეთი Der Stûrmer-ის კარიკატურებს და მინისტრის მოთხოვნით მე და ჩემი მთავარი რედაქტორი დაგვიბარეს რამოდენიმე კითხვაზე პასუხის გასაცემად.

ცოტა ხნის შემდეგ მე გამაგდეს სამსახურიდან.

მას შემდეგ რაც გავიგე ამ კანონის არსებობის შესახებ მე შევამჩნიე თუ რა გადაწყვეტილებებს იღებდა იზრაელის მართლმსაჯულება ამ კანონზე დაყრდნობით.

 En 1997. წელს Tatiana Soskine-ს. მიუსაჯეს პატიმრობა იმიტომ რომ მან დახატა მუჰამედი როგორც ღორი რომელიც წერს ყურანს. 

ჰებრონში 2006. წელს  აკრძალეს სარეკლამო კამპანია პარტია შინუისთვის იმიტომ რომ ის შეურაცხყოფდა რელიგიურ გრძნობებს.

„ იზრაელში არაა კანონები ცუდი გემოვნების წინააღმდეგ „, მითხრა ერთხელ ერთმა ამერიკელმა ადვოკატმა. ეს მისი აზრით უცნაურია იმიტომ რომ პრესის თავისუფლება ჩაწერილია მის კონსტიტუციაში.

ფრანგებისთვისაც უცნაურია. აზრის გამოხატვის შემზღუდველი კანონები ამოიღეს ტექსტებიდან მე-18 საუკუნის ბოლოს

 // როდესაც გილიოტინის სისტემატურად ხმარება და ვანდეელების დედიანბუდიანად ჟლეტა შეიძლებოდა და სიტყვის თავისუფლების შეზღუდვა-არა//.

იზრაელში, როგორც ვიცით, არაა. აზრის. გამოთქმის თავისუფლების მცველი კონსტიტუცია.

რელიგიური პარტიები 1948 წელს დაუპირისპირდნენ ამ ტიპის კონსტიტუციას.

სამაგიეროდ იზრაელის კანონი რელიგიურ გრძნობათა შეურაცხყოფის წინააღმდეგ არის არის ბრიტანული მანდატის მემკვიდრეობა.

ის. ბრიტანელმა. კოლონიზატორებმა. სხვა კოლონია. ინდოეთიდან შემოიტანეს 1936 წელს იმიტომ რომ არ გამეორებულიყო 1929 წლის რელიგიური და რასიული სისხლისმღვრელი ჯანყების მსგავსი რამ.

1929 წლის  ჯანყები უნიკალური მოვლენა იყო?

სინამდვილემ გვიჩვენა რომ არა. 1994. წელს ჰებრონში იყო სხვა სასაკლაო.

 ბრიტანელები, მაშ, არ შემცდარან კანონმდებლობის სფეროში ?

უნდა. იყოს. თუ არა გამოთქმის ცენზურა როდესაც  პატარა ზონაში გვერდიგვერდ ცხოვრობენ სხვადასხვა ჯგუფები?

მეზობლების პატივისცემა უფრო საკრალური უნდა იყოს ვიდრე აზრის გამოთქმის თავისუფლება?

 და რა არის ილუსტრატორის ჩემი ხელობის შესახებ?

პატიოსანი რომ ვიყო მე დიდი ხანია რაც აღარ ვარსებობ ქაღალდის მასობრივი ინფორმაციის საშუალებებისთვის მუშაობით. თქვენ ეს არ იცით ? ქაღალდის მასობრივი ინფორმაციის საშუალებები უკვა გარდაიცვალნენ დიდი ხანია.

 est illustrateur et animateur.

Source : Haaretz, le 12/01/2015

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s